Feyenoord sloot het Eredivisieseizoen af met een 0-2 overwinning op PEC Zwolle. Grote man aan Rotterdamse kant was Anis Hadj-Moussa, die beide doelpunten voor zijn rekening nam. Na afloop ging trainer Robin van Persie op de persconferentie uitgebreid in op de rol van zijn rechtsbuiten, maar ook op het sterke seizoen van topscorer Ayase Ueda.
“Zeker weten”, antwoordde de trainer op de vraag of het de individuele kwaliteiten van Hadj-Moussa waren die tegen PEC het verschil maakten. “Moussa heeft altijd dreiging vanaf die rechterkant. Het waren twee heel goede goals, vooral die tweede. De eerste was misschien wat gelukkig, maar dat dwingt hij ook af door daar te zijn en die actie te maken. Eigenlijk hadden we vandaag gewoon vijf of zes goals moeten maken, maar dat hebben we nagelaten.”
Van Persie liet daarna duidelijk merken hoe belangrijk Hadj-Moussa voor hem is. De trainer heeft een goede band met de aanvaller en ziet in hem een speler die op elk moment iets kan forceren.
“Ik denk dat dat afgelopen seizoen al een rol speelde in dat hij zijn contract verlengde tot 2030. Het mag duidelijk zijn dat ik blij ben met Moussa. Het is een bijzondere jongen, met het hart op de juiste plek. Hij heeft dit seizoen de meeste minuten gemaakt van iedereen, dat geeft ook wel wat aan. Voor mij is hij gewoon een heel belangrijke speler die te allen tijde het verschil kan maken. Naar dat soort spelers zoek je op zijn positie.”
Ook Ayase Ueda kwam ter sprake. De Japanse spits kreeg rust in Zwolle, maar sloot het seizoen af met 25 doelpunten. Van Persie sprak dan ook lovend over zijn spits.
“Ik geloof dat hij een fantastisch seizoen heeft gehad”, begon Van Persie over zijn spits. “Iedere speler heeft in een seizoen wel even een dip in zijn vorm. Ayase had dat rond de winter. Maar buiten dat was hij geweldig, op en buiten het veld. Hij zet het team altijd op de eerste plek, werkt enorm hard en heeft nu voor het eerst in zijn carrière 25 keer gescoord in één seizoen. Ieder team in de wereld zou blij zijn als hun spits zulke cijfers haalt. En hij is niet alleen heel belangrijk met zijn goals, maar ook met zijn manier van spelen, zijn fysiek en zijn werklust.”
Volgens Van Persie draaide het er vooral om dat Ueda beter in zijn kracht werd gezet. De trainer wilde dat Feyenoord meer gebruikmaakte van zijn kwaliteiten in de zestien.
“Ik zit niet elke dag met mijn spitsen om ze advies te geven. Dat doe ik alleen af en toe als er kleine dingen zijn waarin ze kunnen verbeteren. Wanneer is het juiste moment om in te zakken en mee te voetballen, en wanneer juist om de ruimte achter de verdediging op te zoeken? Daarnaast keken we dit jaar vooral naar hoe we konden zorgen dat spelers om hem heen hem wisten te vinden. Een van zijn kwaliteiten is bijvoorbeeld koppen. Dat betekent dat we voorzetten moeten geven. In die periode waarin hij niet scoorde, deden we dat in mijn optiek niet genoeg. Dat hebben we veranderd en ik denk dat dat een rol heeft gespeeld in zijn 25 doelpunten.”
Toch ziet Van Persie ook nog ruimte voor groei. Ueda mag volgens hem nog nadrukkelijker laten merken dat hij de spits is en dat hij bediend wil worden.
“Ueda is een speler die topfit moet zijn om op zijn best te zijn”, ging Van Persie verder. “Dat begint met hard werken, ook verdedigend. Dat deed hij in de voorbereiding heel goed en hij werd enorm fit. Dan is het normaal dat de doelpunten vanzelf komen, zolang de spelers hem bedienen. In dat opzicht mag hij nog wel wat meer voor zichzelf opkomen. Hij is heel aardig, maar als spits mag je het je medespelers vertellen als je de bal niet krijgt. ‘Ik ben de spits, ik moet de bal hebben, ik moet doelpunten maken.’ Daar heb ik het vaak over met Ayase: kom voor jezelf op, laat zien dat je er bent en vertel dat je de bal wil hebben. Daarin verbetert hij zich al, maar kan hij nog meer stappen maken.”