Robin van Persie sluit het seizoen met een goed gevoel af. Feyenoord won op bezoek bij PEC Zwolle en kan daardoor met drie punten richting de zomer.

Toch zag de trainer ook dat zijn ploeg het zichzelf onnodig lastig maakte. Feyenoord kreeg genoeg kansen om het duel eerder te beslissen, maar liet lange tijd na om afstand te nemen.

“Heel makkelijk was het niet, omdat we zoveel kansen misten”, opent Van Persie voor de camera van ESPN. “We hadden er meer moeten maken dan twee. Het lijkt uiteindelijk misschien makkelijk, maar dat gevoel had ik de eerste zeventig minuten niet. We winnen wel terecht en het is altijd prettig als je de zomer in gaat met de punten op zak.”

Anis Hadj Moussa was met twee doelpunten beslissend voor Feyenoord. Over een mogelijk vertrek wilde Van Persie echter niet te veel kwijt. “Volgens mij heeft hij nog een contract tot 2029 of 2030 zelfs. Het moet gaan blijken, maar dat is een vraag voor later.”

Daarna ging Van Persie in op Raheem Sterling. De aanvaller kende volgens de trainer niet zijn gelukkigste middag, maar Van Persie stoort zich vooral aan de toon rondom de Engelsman. “Het was ongelukkig op sommige momenten. In de tweede helft zat hij er een aantal keer goed bij, maar persoonlijk heb ik een beetje moeite met het cynisme rondom zijn persoon.”

Vervolgens nam Van Persie het nadrukkelijk op voor Sterling. “Ik vind dat respect meer op zijn plaats is. Het sfeertje rondom hem kan ik slecht tegen. Iedereen moet zijn plek kennen en ik vind dat we in Nederland een beetje doorslaan. Hij heeft 200 goals gemaakt in Engeland en 82 interlands gespeeld. Los van of je hem goed vindt spelen of niet, want dat is ieders mening. Maar dat wij er als voetballand zo mee omgaan, vind ik echt heel slecht”, zegt de trainer geïrriteerd.

Positiever was Van Persie over de rentree van zijn zoon Shaqueel, die terugkeerde na blessureleed. “Het is hartstikke leuk voor hem. Fijn dat het ook kon, want de wedstrijd was binnen. Hij heeft hard gewerkt in samenwerking met de performance afdeling.”

Voor Van Persie zelf breekt nu een periode van rust aan. Na een zwaar seizoen wil de trainer mentaal en fysiek even opladen. “Het gaat erom hoe je omgaat met tegenslagen en uiteindelijk maak je daarin het verschil als sportman. Ik heb dit seizoen genoeg moeilijke momenten gehad, maar we zijn door blijven gaan. Dat hoort wel bij een club als Feyenoord en ik zal het blijven doen. Het is een zwaar seizoen geweest, dus nu is het tijd om mentaal en fysiek even bij te komen.”