Ayase Ueda heeft het seizoen afgesloten als topscorer van de Eredivisie. De Japanse spits kwam tot 25 doelpunten en kende daarmee persoonlijk een indrukwekkend jaar bij Feyenoord.

Toch kijkt Ueda niet alleen maar tevreden terug. De aanvaller wijst vooral naar het vertrouwen van Robin van Persie als belangrijke reden voor zijn ontwikkeling, maar blijft kritisch op het seizoen van Feyenoord én op zichzelf.

“Van Persie respecteert mij en ik voel dat hij vertrouwen in me heeft. Dat is de belangrijkste reden voor mijn succes en dat ik met zelfvertrouwen speel”, vertelt Ueda in gesprek met de NOS.

Dat hij als topscorer richting de nationale ploeg gaat, geeft hem vertrouwen. Toch wil hij zijn prestaties bij Feyenoord niet te groot maken richting het WK. “Het geeft me natuurlijk zelfvertrouwen, maar wat mij betreft heeft het niets te maken met het WK.”

Volgens Ueda komt zijn sterke seizoen vooral voort uit de ervaring die hij de afgelopen jaren in Rotterdam heeft opgedaan. Na een lastige periode wist hij dit seizoen alsnog zijn waarde te bewijzen.

“Ik denk zelf dat ik nu topscorer ben vanwege de ervaring die ik de afgelopen twee jaar bij de club heb opgedaan”, vervolgt Ueda over de bewijsdrang die hij dit seizoen had in Rotterdam. “Wat dat betreft ben ik voor mezelf tevreden dat ik iets heb kunnen bijdragen aan de club, die me daarin heeft gesteund.”

Ueda was zondagmiddag niet meer aanwezig bij het uitduel met PEC Zwolle. Hij kreeg, net als Tsuyoshi Watanabe, rust van Van Persie.

Ondanks zijn 25 doelpunten overheerst bij de spits geen euforie. Ueda vindt dat er op teamniveau én persoonlijk nog genoeg beter had gekund. “Wat de resultaten van de club betreft en ook mijn eigen prestaties, is er weinig waar ik tevreden over ben. Ik denk niet dat dat relevant is voor het WK.”