Dennis te Kloese heeft in zijn laatste uitgebreide mediagesprek als algemeen directeur van Feyenoord opvallend open teruggekeken op zijn periode in De Kuip. De bestuurder vertrekt aan het einde van deze maand naar Mexico en sprak donderdagochtend met RTV Rijnmond over vierenhalf jaar Feyenoord, met grote successen, recordverkopen, maar ook transfers die achteraf pijnlijk uitpakten.

Eén naam kwam daarbij nadrukkelijk voorbij: Luka Ivanušec. De Kroatische international werd in de zomer van 2023 voor bijna acht miljoen euro overgenomen van Dinamo Zagreb. Op papier leek Feyenoord destijds een speler binnen te halen die klaar was om het verschil te maken. In de praktijk kwam dat er in Rotterdam nooit echt uit.

Te Kloese legt uit dat Feyenoord destijds niet over één nacht ijs ging. Ivanušec werd uitgebreid bekeken en paste volgens de clubleiding ook in de data. Toch liep het anders dan gehoopt. ”Het is een beetje lullig om namen te noemen, maar we hebben Ivanušec drie keer bekeken, bijvoorbeeld hier in De Kuip tegen Nederland. Kapte hij Dumfries uit, die gleed bijna de tunnel in. Dan denk je echt dat die wat kan. Dat wezen de data ook uit. We hebben er een formeel proces van gemaakt, want hij was een dure jongen. Scoorde ook nog eens drie keer in de play-offs om de Champions League met Dinamo Zagreb. Ook geen lullige ploeg. Maar waar gewerkt wordt, worden ook slechte beslissingen genomen.”

De transfer van Ivanušec wordt inmiddels vaak genoemd als voorbeeld van een aankoop die niet heeft gebracht wat ervan werd verwacht. Ook rond spelers als Gonçalo Borges klonk kritiek. Toch wil Te Kloese zijn periode niet laten samenvatten door een paar mislukte dossiers. Onder zijn leiding maakte Feyenoord sportief én financieel juist enorme stappen.

Sinds zijn aangekondigde vertrek merkt de algemeen directeur vooral hoeveel waardering er vanuit supporters is. Die steun raakt hem zichtbaar meer dan de kritiek die hij de afgelopen jaren ook te verwerken kreeg. ”Het zou niet terecht zijn als ik zou zeggen dat het niks met mij deed. Maar als ik nu meemaak hoe positief iedereen tegen mij is in de afgelopen periode. Vandaag kwam er iemand naar De Kuip om speciaal voor mij een doosje chocola te brengen. En vorige week was ik met mijn familie aan het eten in Rotterdam, toen er ineens een paar nagerechten kwamen voor m’n kinderen. Besteld door van die zware jongens. Dan doet mij dat meer goed dan die paar anonieme jongens die mij al vijf jaar zwartmaken.”

Financieel laat Te Kloese Feyenoord in elk geval met een indrukwekkende erfenis achter. In zijn periode werden spelers als Santiago Gimenez, Dávid Hancko, Antoni Milambo, Igor Paixão, Orkun Kökçü, Mats Wieffer, Lutsharel Geertruida en Luis Sinisterra voor enorme bedragen verkocht. Gezamenlijk leverden die transfers ruim meer dan tweehonderd miljoen euro op.

Daarbij benadrukt Te Kloese dat Feyenoord ook juist heel veel goede keuzes heeft gemaakt op de transfermarkt. Santiago Gimenez is daar volgens hem een duidelijk voorbeeld van. ”Gimenez was top, maar niet heel goedkoop. Op basis van zijn prestaties werd hij zelfs nog duurder voor ons. Geen probleem, want hij heeft ons veel opgeleverd.”

Ook Mats Wieffer en Anis Hadj Moussa noemt hij als voorbeelden van spelers waarbij Feyenoord scherp heeft gehandeld. Wieffer kwam voor een relatief klein bedrag naar Rotterdam en groeide uit tot international en miljoenenverkoop. Hadj Moussa werd aanvankelijk met de nodige scepsis bekeken, maar staat inmiddels stevig op de radar van Europese topclubs.

”Wieffer kwam voor nog geen miljoen euro. Daar werden toen nog vraagtekens bij geplaatst. Hadj Moussa kostte nog geen drie miljoen. Ik heb er niet over getwijfeld. Ook niet toen naar buiten kwam dat Hadj Moussa een lastige jongen zou zijn. Dat is hij helemaal niet. Hij is juist degene die het meeste aan zichzelf doet. Maar omdat hij grillig speelt, denken mensen dat hij grillig is. Dat is gewoon niet zo. Bovendien wordt hij nu gevolgd door drie of vier grote clubs in Europa.”

Voor Te Kloese komt er eind deze maand officieel een einde aan zijn periode bij Feyenoord. Daarna vertrekt hij naar Mexico, maar zijn gevoel bij de club blijft sterk. Ondanks de druk, de kritiek en de moeilijke dossiers overheerst vooral trots.

”Wat blijft hangen, is dat ik met heel veel plezier in De Kuip kan komen. Feyenoord heeft mij zo’n goed gevoel gegeven. Als ik ga fietsen of ga hardlopen doe ik met trots een Feyenoord-setje aan. Bovendien had ik nooit gedacht dat ik m’n kinderen iets van de Nederlandse cultuur kon meegeven en dat ik m’n ouders zo dichtbij m’n werk had. Dat is echt een ongelooflijk cadeau.”

Zo neemt Te Kloese afscheid van Feyenoord met een dubbel gevoel: de pijn van beslissingen die verkeerd uitpakten, maar vooral de overtuiging dat de club in vierenhalf jaar tijd structureel sterker is geworden. De erfenis van zijn periode zal daarom niet alleen gaan over miljoenenmissers, maar ook over sportieve groei, recordverkopen en een Feyenoord dat financieel op een heel ander niveau is beland.