Dennis te Kloese vertrekt binnenkort bij Feyenoord, maar blikt voor zijn afscheid nog uitgebreid terug op zijn periode in De Kuip. De algemeen directeur gaat daarbij niet alleen in op zijn eigen vertrek, maar ook op de keuzes die de club na het vertrek van Arne Slot heeft gemaakt.
Vooral de aanstellingen van Brian Priske en Robin van Persie kwamen de afgelopen periode onder een vergrootglas te liggen. Te Kloese verdedigt die keuzes, maar erkent ook dat Feyenoord dit seizoen lang niet altijd het gewenste voetbal heeft laten zien.
“Ik heb een tegenstrijdig gevoel. Aan de ene kant ben ik heel trots op mijn tijd dat ik hier heb gezeten, maar aan de andere kant is het ook wel een beetje triest”, vertelt Te Kloese tegenover ESPN over zijn vertrek. “Mijn familie heeft zich ongelofelijk goed aangepast in Nederland en de kinderen zitten hier op school. Het is dan wel moeilijk om weg te gaan bij een club die mij zo aan het hart staat. Vorige week werd het mij een beetje te veel, maar het goede gevoel overheerst.”
Deze zomer keert Te Kloese terug naar Mexico. Toch kijkt hij met veel gevoel terug op zijn jaren in Rotterdam.
“Het was destijds een heel persoonlijke beslissing om hier naartoe te komen. Ik wilde het in Nederland laten zien en wilde wat dichter bij mijn ouders zijn. Ik heb fantastische periodes meegemaakt van 2021 tot aan nu. We hebben zoveel mooie, maar ook moeilijke momenten gehad.”
Vorige week kreeg Te Kloese in De Kuip al een bijzonder moment, toen Van Persie hem naar voren haalde en het publiek afscheid van hem liet nemen.
“Ik heb zowel in goede als mindere periodes nooit geprobeerd om mezelf op de voorgrond te zetten. Misschien had ik dat wel vaker moeten doen, maar ik vond het een heel mooi gebaar van Robin. We doen allemaal dingen goed en minder goed, maar hij is echt een Feyenoorder. Hij heeft het beste voor met de club en met de mensen om hem heen.”
Na het vertrek van Slot moest Feyenoord een nieuwe koers kiezen. Dat bleek volgens Te Kloese geen eenvoudige opdracht.
“Na Arne zou het voor iedere trainer ter wereld heel moeilijk worden”, concludeert de directeur. “Binnen Feyenoord worden er geen keuzes alleen gemaakt. De keuze voor Brian Priske ontstond omdat hij Nederlands spreekt, twee keer kampioen is geworden en de Nederlandse competitie kent. Daar kan je van alles van vinden. Hij is een gentleman en is heel netjes.”
Te Kloese vindt dat de periode na Slot soms te negatief wordt neergezet. Hij wijst onder meer op de Europese campagne onder Priske.
“We hebben een Champions League-campagne gespeeld waar je kippenvel van krijgt, met wedstrijden tegen Bayern München, Girona en Benfica. Ik vind dat we het dan tekort doen dat het alleen maar moeilijk is geweest na Arne Slot. Alles na Slot is moeilijk, want hij is misschien wel de meest talentvolle trainer die ooit bij Feyenoord heeft gezeten”, blikt Te Kloese terug op de tijd van Priske.
Ook Van Persie kreeg veel kritiek, maar volgens Te Kloese wordt er niet altijd een eerlijk beeld van hem geschetst.
“Ik denk dat het beeld van Robin bestaat dat hij veel zijn eigen weg gaat en dingen zelf doet, maar dat is niet zo. Hij heeft natuurlijk een grote persoonlijkheid en sterke mening, maar dat is voor een trainer ook goed. We hebben besloten om Robin een vangnet te geven met een ervaren trainer. Hake heeft een aantal fijne kneepjes in het vak die Robin nog niet heeft. Robin heeft daar zelf ook om gevraagd.”
Daarna legt Te Kloese uit hoe de technische staf rondom Van Persie is samengesteld. Hake moet met zijn ervaring ondersteuning bieden, Etienne Reijnen wordt binnen de club gezien als een groot talent en John de Wolf bewaakt de clubcultuur en de band met de supporters.
Toch doet Te Kloese niet alsof alles vlekkeloos is verlopen.
“Het zou te makkelijk zijn om nu te zeggen dat het prima is gegaan”, stelt Te Kloese. “We hebben veel wedstrijden niet het gewenste voetbal laten zien. We hadden vanaf het begin van dit seizoen eigenlijk al veel pech met Beelen, Jeng, Trauner en Moder. We zijn uiteindelijk toch tweede geworden, maar er begon wel echt veel spanning op het elastiek te staan. We hebben onderling meer dan genoeg evaluaties gehad. In de winter hebben we, tegen onze gewoonte in, bepaalde type spelers gehaald.”
Met die winterse koers doelt Te Kloese onder meer op oudere spelers als Mats Deijl en Jeremiah St. Juste. Volgens hem was dat een bewuste keuze, omdat Feyenoord op dat moment niet alleen naar talent kon kijken.
“Bovenaan onze scoutingslijst staat misschien een negentienjarige Japanner die fantastisch is, maar wel zes maanden moet aanpassen. Dan liever een jongen die de competitie kent en de kleedkamer een beetje bij elkaar kan houden.”