De Eredivisie kiest zondag voor een slotdag die bij veel supporters al vóór de aftrap verkeerd valt. Speelronde 33 wordt namelijk niet op het vertrouwde tijdstip van 14.30 uur gespeeld, maar pas om 16.45 uur. Alle negen wedstrijden beginnen dan tegelijk. En dat late tijdstip zorgt voor stevige irritatie bij clubs, bestuurders en supporters. Dat meldt het Algemeen Dagblad.

Normaal gesproken is de voorlaatste speelronde in de Eredivisie een voetbalmiddag zoals supporters die kennen: alle duels tegelijk, vroeg op de dag, met daarna nog genoeg ruimte voor terugreis, nabeschouwing en spanning richting de laatste speelronde. Dit jaar loopt het anders. De aftrap is ruim twee uur later en dat voelt voor veel betrokkenen als een onnodige beslissing.

De reden ligt eerder in het seizoen. De KNVB koos toen bewust voor een later aanvangstijdstip, zodat Nederlandse clubs die nog actief waren in Europa meer hersteltijd zouden krijgen. Teams in de Champions League, Europa League en Conference League moesten daardoor iets meer lucht krijgen richting de competitie. Alleen: inmiddels is er geen Nederlandse club meer actief in Europa. Daardoor leek een terugkeer naar 14.30 uur voor veel clubs een logische stap.

Volgens meerdere media wilde de KNVB de wedstrijden uiteindelijk alsnog vervroegen. Alleen bleek dat organisatorisch niet meer haalbaar. Vooral in Breda en Sittard zou er onvoldoende politiecapaciteit zijn geweest om de wedstrijden eerder op de dag te laten beginnen. Daardoor bleef het oorspronkelijke tijdstip van 16.45 uur staan.

Dat schiet bij meerdere Eredivisie-clubs volledig in het verkeerde keelgat. In de podcast De Bestuurskamer van FC Afkicken haalde FC Groningen-directeur Frank van Mosselveld hard uit naar de gang van zaken. ”Het is te gek voor woorden. De gemeenten Sittard en Breda kregen het niet voor elkaar om zes agenten twee uur eerder te laten beginnen. Zo bekrompen en klein is de voetballerij.”

Ook Jan Willem van Dop, algemeen directeur van Go Ahead Eagles, begrijpt weinig van de beslissing. ”Heel bijzonder dat juist de burgemeester die voetbalgemeentes vertegenwoordigt tegen is. Vanwege rustverhoudingen, wat dat ook mag zijn. Ik vind het zeer bijzonder.”

NEC-directeur Wilco van Schaik sloot zich daar duidelijk bij aan. ”Het is van de zotte. Echt zonde. 100.000 tot 200.000 man die op pad zijn om 16.45 uur en dat geen leuke tijd vinden. Het is ongehoord.”