Givairo Read was na afloop van het gelijkspel tegen AZ blij met de tweede plek, maar zeker niet tevreden over alles wat Feyenoord liet zien. De rechtsback kwam na rust binnen de lijnen en zorgde meteen voor meer energie, maar had geen enkele moeite om toe te geven dat de eerste helft simpelweg ondermaats was.

Feyenoord begon dramatisch aan het duel en keek al vroeg tegen een achterstand aan. In De Kuip klonk zelfs gefluit vanaf de tribunes. Read begreep die reactie wel, want volgens hem was het niveau voor rust ver onder de maat.

“Het was niet moeilijk om het beter te doen dan in de eerste helft”, lacht Read over zijn invalbeurt na rust. “We hebben allemaal gezien dat dat echt niet kan. Hoe wij begonnen was onacceptabel, maar we herpakten ons nog goed. Ik heb geen idee waar het aan ligt. Het was relaxed in de kleedkamer, dus ik denk niet dat het spanning was.”

Ondanks het puntenverlies kon Feyenoord uiteindelijk toch opgelucht ademhalen. Door de resultaten op de andere velden is de tweede plaats definitief binnen en mogen de Rotterdammers zich opmaken voor Champions League-voetbal. Read weet dat het niet op de mooiste manier gebeurde, maar het doel is wel bereikt.

“Natuurlijk willen wij gewoon winnen, maar het is lekker dat wij nu alsnog de tweede plek hebben. Als het zo moet gaan, dan ga ik niet klagen. Het kon veel beter dit seizoen, maar uiteindelijk hebben we ons doel met de tweede plek wel behaald. Ik ben blij, maar we weten allemaal dat er verbeterpunten zijn.”

Ook zijn eigen toekomst kwam na afloop ter sprake. Read staat er goed op en sluit niet uit dat er komende zomer iets kan gebeuren. Toch houdt hij alle opties voorlopig open. “Het is geen geheim dat er clubs aan het kijken zijn en er misschien een stap komt. Ik wil dat ook niet verzwijgen, maar ik heb zelf geen keuze gemaakt. Voor nu ben ik gewoon bij Feyenoord. Het kan mijn laatste wedstrijd zijn geweest, maar dat wil ik niet zo snel zeggen”, sluit Read af in gesprek met ESPN.