Jeyland Mitchell keert deze zomer niet als Oostenrijks kampioen terug naar Feyenoord. De verdediger van Sturm Graz had op de laatste speeldag nog een klein wonder nodig om de landstitel te pakken, maar dat wonder bleef uit.

Sturm Graz moest zelf winnen van Rapid Wien en hopen dat LASK Linz punten zou laten liggen tegen Austria Wien. Het eerste lukte. Het tweede totaal niet. LASK won overtuigend met 0-3 en daarmee was de titelrace beslist. Voor Mitchell en Sturm Graz bleef daardoor de tweede plek over.

Mitchell doet zelf wat hij moet doen

Aan Sturm Graz lag het op de slotdag niet. De ploeg won met 2-0 van Rapid Wien en Mitchell stond opnieuw de volledige wedstrijd op het veld. Dat is inmiddels geen verrassing meer. Zeker in de tweede seizoenshelft groeide de Feyenoord-huurling uit tot een vaste waarde in Graz.

De overwinning leverde dus geen kampioenschap op, maar de tweede plaats was al langer binnen. Daarmee mag Sturm Graz zich komend seizoen wel melden in de voorrondes van de Champions League. Een mooie beloning voor een seizoen waarin Mitchell zich nadrukkelijk heeft laten zien.

Van zoekende huurling naar vaste kracht

Mitchell begon zijn periode in Oostenrijk niet direct als onmisbare basisspeler. In de eerste maanden moest hij vooral genoegen nemen met invalbeurten. Daarbij werd hij meestal als rechtsback gebruikt, terwijl hij duidelijk nog zijn plek in het elftal moest vinden.

Dat veranderde vanaf december. Mitchell veroverde een basisplaats en deed dat niet op de flank, maar centraal achterin. Eerst in een viermansdefensie, later als middelste verdediger in een driemansblok.

Juist in die rol maakte hij de afgelopen maanden veel indruk.

Seizoen met randjes, maar vooral groei

In totaal kwam Mitchell dit seizoen tot 26 wedstrijden voor Sturm Graz. Daarvan speelde hij er 19 in de Oostenrijkse Bundesliga en 7 in de Europa League. In dat Europese avontuur zat ook de wedstrijd in De Kuip tegen Feyenoord, waarin hij als invaller tien minuten meedeed en met 3-0 verloor.

Zijn cijfers: 1 goal, 1 assist, 7 gele kaarten en 1 rode kaart.

Die rode kaart kostte hem in de tweede seizoenshelft twee wedstrijden schorsing. Het tekent ook wel een beetje het seizoen van Mitchell: soms fel, soms onstuimig, maar bovenal zichtbaar aanwezig.

Want buiten die schorsing om was hij sinds december simpelweg basisspeler. En dat is voor Feyenoord misschien wel het belangrijkste nieuws.

Mitchell keert niet terug met een kampioensmedaille, maar wel met maanden aan speeltijd, Europese ervaring en een duidelijke ontwikkeling als centrale verdediger.

De titel glipte op de laatste dag uit handen. Maar zijn verhuurperiode lijkt allesbehalve mislukt.