De kritiek op Robin van Persie blijft aanhouden. Ondanks de tweede plaats en plaatsing voor de Champions League klinken er nog altijd stevige twijfels over de trainer van Feyenoord. In FC Rijnmond spraken Emile Schelvis, Geert den Ouden en Harry van der Laan uitgebreid over zijn rol, zijn werkwijze en de technische structuur rondom de club.
Schelvis ziet dat Feyenoord door de Champions League-inkomsten een belangrijke basis heeft richting volgend seizoen. Tegelijkertijd benadrukt hij dat de club juist nu de juiste keuzes moet maken. ”De inkomsten van de Champions League bieden een basis naar volgend seizoen, wat nog belangrijker gaat worden, want dan is er maar één Champions League-ticket te verdienen”, begint Schelvis. ”Er gaat een groot verschil in het bestedingsniveau van de verschillende topclubs ontstaan. Daarin zal Feyenoord de goede stappen moeten gaan zetten en daar lijkt het nu wel op, met Eenhoorn en Rigaux.”
Volgens Schelvis zou Feyenoord er daarnaast goed aan doen om Giovanni van Bronckhorst bij de club te betrekken. ”Ik hoop ook nog dat Van Bronckhorst wordt toegevoegd in een Philip Cocu-rol zoals hij bij PSV doet. Dan heb je een goede verbinding tussen Varkenoord en de selectie, daar heeft het nog wel eens aan ontbroken.”
Toch zit zijn grootste twijfel bij Van Persie zelf. Schelvis vraagt zich hardop af of de trainer nog wel zo veel invloed moet houden binnen het technische beleid. ”Het gaat de grote vraag worden in Rotterdam en omgeving: moet Van Persie een van die mensen blijven die aan de knoppen blijft draaien? Ik denk van niet. Van Persie komt de ervaring tekort. Het is echt iemand die zonder ervaring fout op fout op fout heeft gemaakt. Voor Advocaat mogen ze een klein standbeeld neerzetten, want het is de derde keer dat hij het doet en Feyenoord redt.”
Geert den Ouden begrijpt dat Feyenoord mogelijk verder wil met Van Persie, maar vindt wel dat daar duidelijke voorwaarden aan moeten zitten. Vooral de verbinding met Varkenoord baart hem zorgen. ”Ik kan me voorstellen: we hebben nu dit traject gehad, we willen Van Persie graag behouden mits je een technisch directeur hebt waar Van Persie echt naar moet luisteren. Als je op Varkenoord om je heen vraagt hoe het met Van Persie is, dan hoor je: die komt hier nooit en praat nooit met ons. Of die belt ons nooit. Het is een heel belangrijk onderdeel van zijn taak als hoofdtrainer.”
Ook Harry van der Laan is kritisch, maar richt zich vooral op de staf die Van Persie dit seizoen om zich heen had. ”Wat mij ontzettend tegenvalt waren de assistenten om hem heen, daar hebben we het nooit over. John de Wolf met honderd jaar ervaring. René Hake is hoofdtrainer geweest op een goed niveau. Hoe kan het dan dat die geen enkele invloed hebben? Ik begrijp wel dat ze weggaan.” Schelvis stelt vervolgens de vraag of Feyenoord niet te ver gaat om Van Persie in het zadel te houden. ”Je gaat een hele staf rond Van Persie vervangen, allemaal om ervoor te zorgen dat hij kan blijven zitten. Is dat het waard?”
Kritiek op houding en spelersrelaties
Van der Laan heeft daarnaast moeite met de manier waarop Van Persie zichzelf presenteert als trainer in ontwikkeling. ”Dat hij zegt dat hij blijft leren, dat hoort niet bij een topclub. Dat hoort niet bij Ajax, Feyenoord of PSV. Blijven leren hoort bij Helmond Sport of desnoods Groningen.”
Den Ouden vindt dat Van Persie te weinig zelfkritiek heeft getoond gedurende het seizoen. ”Het is voor Van Persie heel makkelijk om na een wedstrijd tegen Zwolle te zeggen: ik heb ook fouten gemaakt. Hoe lang hebben wij dit seizoen wel niet zitten wachten op enig zelfkritiek bij Van Persie? Hoe vaak hebben we niet zitten wachten op de mens Van Persie die zegt: dat en dat heb ik niet goed gedaan?”
Schelvis haalt vervolgens de blessuregolf aan, waar volgens hem te weinig structureel aan is veranderd. ”Een jaar geleden heeft Van Persie gezegd: wij weten waar de blessures vandaan komen, de rode draad gevonden. We zijn een jaar verder en het is alleen maar erger geworden. Los van het feit dat het voetbal beter had gemoeten. We hebben naar een verschrikkelijk Feyenoord zitten kijken.”
Den Ouden sluit af met een stevige uitspraak over de omgang van Van Persie met spelers. Volgens hem moet Feyenoord daar vanaf dag één duidelijk grenzen aan stellen als de club met de trainer verdergaat. ”Van Persie heeft met meerdere spelers neus tegen neus gestaan, niet alleen met Timber. Dit is geen aanname, dit weet ik. Ik vind het prima als je Van Persie laat zitten, maar vanaf dag één moet je als technisch directeur duidelijk zijn dat dit soort dingen niet meer gaan gebeuren.”
Daarmee wordt de discussie rond Van Persie alleen maar groter. Feyenoord heeft sportief het minimale doel gehaald met Champions League-plaatsing, maar de vraag blijft of de club met dezelfde trainer ook de volgende stap kan zetten.