Oussama Targhalline en Luciano Valente zullen deze zomer niet actief zijn op het WK. Voor beide Feyenoorders is dat persoonlijk natuurlijk een teleurstelling, maar voor Feyenoord kan het richting de voorbereiding op het nieuwe seizoen juist gunstig uitpakken.

Feyenoord-watcher Dennis Kranenburg ziet vooral de fysieke kant van het verhaal. De twee spelers krijgen nu de kans om echt vakantie te houden en kunnen daarna fris aansluiten in Rotterdam. Zeker voor Valente, die na zijn periode bij FC Groningen direct veel minuten maakte bij Feyenoord, kan dat belangrijk zijn.

“Het gunstige is dat deze jongens nu gewoon vakantie kunnen houden en eind juni aansluiten”, vertelt Kranenburg in gesprek met RTV Rijnmond. “De 22ste beginnen de spelers die terugkeren van blessures, maar een week later sluiten de ‘niet-WK-gangers’ aan. Ze hebben nu dus een maand vakantie en dat is voor hen wel fijn. Valente is bij Groningen begonnen en speelde bij Feyenoord gelijk heel veel wedstrijden. Je merkte tijdens het seizoen ook wel dat het pittig was.”

Daarmee zit er een dubbel gevoel aan de situatie. Als speler wil je natuurlijk op een WK staan, jezelf meten met de beste talenten ter wereld en ervaring opdoen op een groot podium. Voor Feyenoord had deelname bovendien interessant kunnen zijn met het oog op de marktwaarde van beide spelers.

Toch overheerst bij Kranenburg het praktische voordeel. Targhalline en Valente krijgen rust, lopen minder risico op overbelasting en kunnen straks vanaf het begin van de voorbereiding volledig meedraaien.

“Maar als speler wil je altijd een WK meemaken en je meten met de besten van de wereld. Dat is goed voor je ervaring als speler, maar kan ook voor Feyenoord goed zijn voor de marktwaarde. Ik vind het als voorzitter van de Valente-fanclub heel jammer, maar voor Feyenoord is het wel fijn.”

Feyenoord weet hoe belangrijk dat kan zijn. In het verleden zag de club al hoe zwaar een volle zomer kan doorwerken in een seizoen. Kranenburg haalt Santiago Gimenez aan als voorbeeld. De Mexicaan speelde eerder in de zomer de Gold Cup en moest daarna direct weer een lang seizoen in Rotterdam afwerken.

“Ze kunnen nu in ieder geval niet oververmoeid raken. We hebben met Gimenez wel eens gezien dat hij in de zomer de Gold Cup speelde en toen nog een heel seizoen bij Feyenoord moest. Dan zit je op een gegeven moment tegen je limiet aan en ga je te ver in het rood”, stelt Kranenburg.

Voor Valente blijft het ontbreken op het WK opvallend. De middenvelder maakte veel indruk en kreeg eerder al lovende woorden van FC Groningen-trainer Dick Lukkien. In gesprek met Sportnieuws.nl liet Lukkien weten dat hij Valente wél had meegenomen met het Nederlands elftal.

“Zijn top ligt minimaal in de subtop van Europa. We hebben een wijze bondscoach, maar ik had hem zeker meegenomen. Hij kan met zijn passes en creativiteit iets bewerkstelligen. Ik zou hem altijd meenemen, maar ben ook niet helemaal objectief.”