Hans Kraay Jr. gelooft niet meer dat Feyenoord de tweede plaats in de Eredivisie nog uit handen gaat geven. De Rotterdammers hadden het vorige week bijzonder lastig op bezoek bij Fortuna Sittard, maar kwamen uiteindelijk toch als grote winnaar uit het weekend. Volgens de analist staat Feyenoord daardoor ineens met anderhalf been in de voorronde van de Champions League.

Toch was Kraay allesbehalve onder de indruk van het spel van de ploeg van Robin van Persie. Feyenoord ontsnapte in Sittard, kreeg hulp door een rode kaart en sloeg daarna genadeloos toe. Juist daardoor is de situatie in de strijd om plek twee volledig gekanteld.

“Dit kan Feyenoord niet meer ontgaan”, zegt Kraay Jr. stellig in gesprek Goedemorgen Eredivisie. “Het is ongelofelijk dat je met alle ellende die er geweest is, de tweede plek twee wedstrijden voor het einde eigenlijk niet meer kan missen. Dick Advocaat heeft Van Persie echt wel geholpen om van onrust naar relatieve rust te gaan. Maar de wedstrijd tegen Fortuna was verschrikkelijk slecht van Feyenoord.”

Volgens Kraay had Feyenoord in Limburg ook het nodige geluk nodig. Lange tijd leek de ploeg zichzelf flink in de problemen te brengen, totdat de wedstrijd ineens volledig draaide. “Als die rode kaart niet valt, zaten ze nu echt in de penarie. Uit het niets kwam die rode kaart en zat alles in één keer mee. Die goal van Read gaat er niet in als hij het nog 88 keer probeert. In tien minuten tijd werd Feyenoord ineens de grootste kanshebber voor het Champions League-ticket. Dat is wel voetballerij pur sang.”

De ontlading na afloop viel Kraay ook op. De spelers van Feyenoord vierden de zege uitbundig, terwijl het spel volgens hem daar eigenlijk helemaal geen aanleiding voor gaf. “Zoals je ze ziet juichen, is het net alsof ze de pannen van het dak hebben gespeeld”, blikt Kraay Jr. terug op de beelden uit Sittard. “Het is ze van harte gegund. De laatste weken laat alles en iedereen het liggen, maar deze tien minuten brengen Feyenoord heel ver. Dat hoort ook bij topsport, maar het was net alsof ze de Champions League al gewonnen hadden.”