Luciano Valente is definitief afgevallen voor het WK. De middenvelder van Feyenoord maakt geen deel uit van de selectie van het Nederlands elftal voor het wereldkampioenschap in de Verenigde Staten, Mexico en Canada. Bondscoach Ronald Koeman gaf aan dat meerdere factoren hebben meegespeeld bij die beslissing, waaronder de fysieke gesteldheid van de Feyenoorder.

Ook Kees Smit ontbreekt in de definitieve selectie van Oranje. Koeman moest op het middenveld keuzes maken en koos uiteindelijk voor meer ervaring en specifieke profielen. Daarbij speelde onder meer de rol van Marten de Roon een belangrijke rol.

”Je moet ook kijken naar de type middenvelders. Het liefst had ik Smit en Valente meegenomen, maar we zitten in een situatie waarin we keuzes moeten maken,” vertelt Koeman. ”Op het moment dat Schouten wegvalt, kijk je naar je middenvelders en dan kun je Smit en Valente niet vergelijken met De Roon en ook niet met Schouten. Dat is echt een controlerende middenvelder, een slot op de deur, dat zijn Kees Smit en Valente niet. Dan zet je het af tegen de andere middenvelders die je wel selecteert.”

Voor Valente kwam daar nog een extra factor bij. De middenvelder speelde bij Feyenoord een intensief seizoen en maakte veel minuten. Volgens Koeman was zichtbaar dat de belasting in de tweede seizoenshelft zijn tol had geëist.

”In het geval van Luciano geldt dat hij minder fris oogt na een heel zwaar seizoen bij Feyenoord. We hebben ook gezien dat hij in de novemberperiode een stuk frisser was dan in maart. Dat zijn dan keuzes die je maakt.”