Wim Kieft vindt dat de Eredivisie internationaal nauwelijks nog gewicht in de schaal legt. De oud-international schrijft dat in zijn column in De Telegraaf, waarin hij ook ingaat op de WK-selectie van Ronald Koeman.

Volgens Kieft heeft de bondscoach weinig verrassends gedaan met zijn keuzes. De roep om onder meer Kees Smit en Luciano Valente mee te nemen naar het WK begrijpt hij niet. Met name de discussie rond die twee talenten vindt hij overtrokken.

‘Koeman heeft gewoon logische keuzes gemaakt in zijn selectie’, begint Kieft in zijn column. ‘Hij heeft nauwelijks tot geen spelers gepasseerd die sowieso onderdeel van het elftal zouden moeten uitmaken. Misschien Jeremie Frimpong, maar verder…’

Ook de namen van Smit en Valente vindt Kieft niet overtuigend genoeg. ‘Je hoort de namen van Kees Smit en Luciano Valente. Niemand kan toch beweren dat die twee afgelopen maanden extreem hebben uitgeblonken bij AZ en Feyenoord dat zij mee moeten naar het WK. En zij spelen dan ook nog in de Eredivisie, een competitie die je internationaal niet serieus kan nemen’, aldus de oud-spits.

Daarmee haalt Kieft stevig uit naar het niveau van de Nederlandse competitie. Volgens hem laat ook de samenstelling van de Oranje-selectie zien dat Koeman de Eredivisie niet als doorslaggevende graadmeter ziet.

‘Er zijn slechts twee ’Nederlandse’ internationals zijn geselecteerd met Guus Til en Wout Weghorst’, vervolgt hij. ‘Twee spelers die ook nog eens geen enkele aanspraak maken op een basisplaats bij Oranje.’