Feyenoord stelde zondag de tweede plaats veilig, maar van een overtuigende middag was volgens Theo Janssen absoluut geen sprake. De Rotterdammers speelden in De Kuip met 1-1 gelijk tegen AZ en dat was uiteindelijk genoeg voor Champions League-voetbal, maar vooral de eerste helft baarde de analist zorgen.
In Studio Voetbal was Janssen duidelijk over wat hij had gezien. Feyenoord begon slap, gaf AZ veel te veel ruimte en leek lange tijd geen grip te krijgen op de ploeg uit Alkmaar. “De eerste helft was heel matig van de kant van Feyenoord. Eigenlijk werden ze gewoon helemaal weggetikt door AZ”, begint Janssen. “Ze probeerden bij vlagen druk te zetten, in een laag blok ook regelmatig, maar als je ziet hoeveel tijd en ruimte Daal hier kreeg…”, verwijst de analist naar beelden waarop de AZ-aanvaller alle tijd kreeg van de Feyenoord-defensie. “Dat gebeurde eigenlijk constant.”
Na rust greep Robin van Persie in. Gijs Smal, Givairo Read en Tobias van den Elshout kwamen binnen de lijnen en dat veranderde volgens Janssen wel degelijk iets aan het spelbeeld. Feyenoord kreeg meer druk naar voren en kwam beter in de wedstrijd. “In de tweede helft werd er natuurlijk gewisseld”, doelt Janssen op het inbrengen van Gijs Smal, Givairo Read en Tobias van den Elshout.
“Ik denk dat Van Persie dat goed gedaan heeft. Er kwam meer druk op, en toen begon het wel wat meer op Feyenoord te lijken. Dit voetbal is wel iets wat je met Dick Advocaat veel ziet. De linies dicht op elkaar. Dat deden ze in de tweede helft een stuk beter, waardoor ze beter in de wedstrijd kwamen. Uiteindelijk was het een verdiend gelijkspel.”
Daarmee pakte Feyenoord het punt dat nodig was, maar het optreden liet opnieuw genoeg stof tot discussie over. De tweede plek is binnen, alleen de manier waarop zal bij veel supporters nog niet alle twijfels hebben weggenomen.