Feyenoord heeft het Champions League-ticket binnen, maar volgens Kenneth Perez is daarmee zeker niet alles opgelost. De Rotterdammers stelden zondag tegen AZ definitief de tweede plaats veilig, maar richting volgend seizoen moet er volgens de analist nog heel veel gebeuren in De Kuip.

De ploeg van Robin van Persie gaat als nummer twee de Champions League in, maar de cijfers vertellen een pijnlijk verhaal. Feyenoord wordt namelijk de slechtste nummer twee sinds de invoering van het driepuntensysteem. Met 62 punten staat de club nu nog onder het negatieve record van Willem II, dat in het seizoen 1998/1999 als tweede eindigde met 65 punten.

Marciano Vink ziet vooral dat Feyenoord ook heeft geprofiteerd van het verval bij de concurrentie. “Wat de rest allemaal aan het doen is… Twente heeft een slechte start gehad, maar heeft het ontzettend goed gedaan. NEC is het spoor bijster en Ajax is het hele seizoen al het spoor bijster”, steekt hij van wal in Dit was het Weekend op ESPN.

Perez vindt daarom dat het Champions League-ticket niet mag verhullen dat Feyenoord voor grote vragen staat. De analist vraagt zich hardop af of deze selectie en deze manier van spelen voldoende zijn voor het hoogste Europese podium.

“Het is meer om het in perspectief te zetten wat we allemaal aan het doen zijn in de Eredivisie. De vraag is: hoe moet dit verder? Hoe moet je de Champions League in met dit team en deze filosofie?”, vraagt Perez zich hardop af. “Ze hebben al geen gelukkige hand gehad in aankopen”, doelt de Deen op Gonçalo Borges en Casper Tengstedt.

Ook de bestuurlijke situatie in De Kuip kwam ter sprake. Feyenoord krijgt een nieuwe technisch directeur en volgens Perez is dat geen overbodige luxe. Dennis te Kloese combineerde lange tijd meerdere zware functies, maar dat is volgens de analist eigenlijk geen ideale situatie.

“Er komt een nieuwe technisch directeur. We zagen vandaag Te Kloese. Algemeen en technisch directeur tegelijk kan eigenlijk niet. Hij heeft het naar behoren gedaan. Nu wordt het gevierd, maar als het vorig seizoen was, was het een afslachting geweest”, besluit Perez.

Daarmee raakt Perez een gevoelig punt. Feyenoord heeft het doel bereikt, maar met hetzelfde puntenaantal was de club vorig seizoen slechts vijfde geworden. De Champions League lonkt dus, maar de grote vraag blijft hoe Feyenoord daar straks voor de dag komt