Feyenoord bereikte zondag met het 1-1 gelijkspel tegen AZ het doel waar de club de laatste maanden alles op had gezet: Champions League-voetbal. In De Kuip was er opluchting, maar in Studio Voetbal ging het niet alleen over het ticket zelf. Ook het seizoen van Dennis te Kloese en Robin van Persie werd uitgebreid langs de meetlat gelegd.

Theo Janssen begon met een kritische blik op de wedstrijd tegen AZ. Feyenoord haalde het benodigde resultaat, maar overtuigend was het volgens hem allerminst. “De eerste helft was heel matig van Feyenoord. Eigenlijk werden ze helemaal weggetikt. In de tweede helft wisselde Van Persie en kwam er wat meer druk op. Het begon wat meer op Feyenoord te lijken. Dat is mede dankzij Dick Advocaat, want dit was iets wat je bij hem veel ziet: dicht bij elkaar en de lijnen eruit halen. Dat deden ze in de tweede helft een stuk beter, waardoor ze beter in de wedstrijd kwamen en uiteindelijk verdiend gelijkspeelden.”

Na afloop nam Het Legioen afscheid van Dennis te Kloese. De directeur vertrekt uit Rotterdam en kon dat doen met Champions League-voetbal op zak. Wim Kieft vond dat zijn periode bij Feyenoord, ondanks alle kritiek, positief beoordeeld moet worden.

“Hoe je het wendt of keert, hij heeft het vrij goed gedaan”, oordeelde Wim Kieft. “Natuurlijk sta je daar lekkerder als je Champions League hebt gehaald. Maar je moet niet vergeten dat deze mensen onder enorme druk staan vanuit de harde kernen van zulke clubs. Dat is niet in rust werken. Hij heeft iets goeds achtergelaten door weer Champions League-voetbal te halen.”

Ook Jeroen Stekelenburg zag dat Te Kloese iets heeft achtergelaten bij Feyenoord. Vooral de stabiliteit binnen de club werd volgens hem onderschat. “Hij heeft het zeker goed gedaan”, vond ook Jeroen Stekelenburg. “Er is stabiliteit geweest in de club, die vaak ver te zoeken is. Nu moeten ze op zoek naar een nieuwe algemeen directeur, technisch directeur en voorzitter van de Raad van Commissarissen. Ik geef het je te doen. De kritiek die er was, was natuurlijk dat hij die twee functies van algemeen en technisch directeur combineerde. Maar het is wel goed en stabiel geweest.”

Pierre van Hooijdonk was een stuk minder positief over het technische beleid van de afgelopen jaren. Volgens hem is er veel geld uitgegeven, zonder dat Feyenoord daar genoeg voor heeft teruggekregen.

“Als je kijkt naar het technisch directeurschap, dan kun je toch niet zeggen dat het de laatste twee jaar goed is gegaan, wat betreft de spelers die allemaal zijn gehaald? Er is voor een vermogen geïnvesteerd en daar zie je niet veel van terug.”

Ook Van Persie kwam uitgebreid ter sprake. Janssen gaf de trainer een zes min voor zijn seizoen. Volgens de analist begon Feyenoord met duidelijke plannen, maar bleef daar uiteindelijk weinig van over. “Er is wel veel misgegaan. De manier waarop Van Persie wilde voetballen, dat heeft hij een wedstrijd of vijf, zes volgehouden. Daarna ging het steeds minder. Het was heel wisselvallig. Er zijn bepaalde keuzes gemaakt met spelers, met de aanvoerders. Sterling halen was natuurlijk schandalig, als je ziet dat die jongen nu al nooit meer speelt. Het was een paniekaankoop. Daar heeft ook Te Kloese wel dingen fout gedaan door heel erg zijn oren te laten hangen naar Van Persie. Ik denk dat Robin leidend was in veel dingen. Voor Feyenoord is het belangrijk dat er een grote naam binnenkomt als technisch directeur die hem wat korter kan houden.”

Stekelenburg hoort ondertussen dat Feyenoord voorlopig niet lijkt te willen breken met Van Persie. Toch zit daar volgens hem wel een risico aan, zeker omdat de club deze zomer al op meerdere plekken in de organisatie moet ingrijpen.

“Het vermoeden is dat ze deze functie niet ook nog opnieuw willen invullen, omdat er al zoveel moet gebeuren. Als ze afscheid gingen nemen, had dat beter in februari kunnen gebeuren. Ze wilden hem laten leren. Hij is jong, heeft fouten gemaakt, maar er is nog wel vertrouwen in Van Persie. Met wel de kanttekening dat de vrees een beetje is dat het komend seizoen niet begint te draaien en ze na acht weken denken: hadden we het maar gelijk gedaan. Dan heb je niet een nieuwe trainer de kans kunnen geven om een voorbereiding te draaien met de ploeg. Die twijfel is er dus wel.”