Feyenoord had zondag alle reden om feest te vieren. De Rotterdammers verzekerden zich van Champions League-voetbal en sloten de laatste thuiswedstrijd af met een belangrijke mijlpaal richting volgend seizoen.
Toch ging het na afloop niet alleen over de prestatie van Feyenoord zelf. Een deel van de supporters zong spottend richting Ajax: “helemaal niets in Amsterdam”.
Bij FC Rijnmond zorgde dat voor verbazing.
Presentator Bart Nolles vond het opvallend dat de focus zo snel naar de aartsrivaal ging.
“Feyenoord haalt de doelstelling inderdaad: tweede worden, het maximaal haalbare dit jaar. Daar hebben ze zwaar voor gevochten en geknokt. En dan gaat een deel van de supporters een liedje zingen over dat er in Amsterdam niets is gehaald. Waarom doen ze dat?”, vraagt Nolles zich af.
Analist Geert den Ouden had daar wel een verklaring voor.
“Omdat er bij een deel van het publiek een constante aversie is tegen alles wat met Amsterdam te maken heeft. Dus ook met Ajax.”
Nolles bleef zichtbaar teleurgesteld over het moment. Volgens hem had de aandacht vooral mogen liggen op wat Feyenoord zelf heeft bereikt.
“Je haalt als club waar je zo enorm naar hebt gestreefd, waar je zo onwijs voor hebt gevochten…”
Den Ouden onderbrak hem en benadrukte dat de sportieve prestatie van Feyenoord niet onderschat moet worden.
“Het is jammer dat de focus nu niet ligt op de prestaties van Feyenoord, want die prestatie is natuurlijk ook gewoon goed. Ze hebben de Champions League gehaald, punt, klaar. De manier waarop doet er dan even niet toe, ze hebben het gehaald. Maar ja, dat horen we toch heel vaak rondom wedstrijden van Ajax en Feyenoord: dat de focus daarop ligt.”