Feyenoord heeft een zwaar en moeizaam seizoen uiteindelijk toch afgesloten met de tweede plaats. Daarmee is Champions League-voetbal veiliggesteld en dat werd zondag na het gelijkspel tegen AZ ook gevierd. Maar van een groot feest was in De Kuip geen sprake.
In de podcast Feyenoord: De Verlenging zag Dennis van Eersel vooral opluchting bij de club. Echte euforie bleef uit, en volgens hem past dat precies bij het seizoen dat Feyenoord achter de rug heeft.
“Maar dat is dit hele seizoen eigenlijk al zo. Je hebt weinig echte euforiemomenten gehad, geen grote wedstrijden gewonnen. Alleen door de anderen is het steeds wel net goed genoeg. Daar mag wel enige blijdschap voor zijn, want het is superbelangrijk voor Feyenoord dat ze de Champions League in gaan.”
Opvallend was dat een groot deel van het stadion al snel na het laatste fluitsignaal leegliep. Feyenoord had het doel bereikt, maar de manier waarop voelde opnieuw niet overtuigend. Ook tegen AZ werd de klus vooral geklaard dankzij de uitslagen op de andere velden.”Het was een bescheiden feestje. Die matheid had ook te maken met hoe de wedstrijd verliep en hoe Feyenoord ‘m over de streep trok: weer door de uitslagen van andere clubs. Het past zo bij dit hele seizoen. Volgens mij is iedereen bij Feyenoord – en vooral de supporters – een beetje klaar met dit seizoen.”
Nu het Champions League-ticket binnen is, verschuift de aandacht direct naar de toekomst van Robin van Persie. Feyenoord investeerde dit seizoen in de trainer, haalde spelers en voegde Dick Advocaat toe aan de staf om hem te ondersteunen. Toch blijft de vraag of doorgaan met Van Persie verstandig is.
“Eigenlijk heb je dit jaar geïnvesteerd in Van Persie met de komst van een aantal spelers en van Dick Advocaat. Dat deden ze om Van Persie te laten leren van de logische beginnersfouten die hij als beginnend trainer maakt. Als je met hem doorgaat, moet je wel zeker weten dat hij daarvan heeft geleerd. Maar als je een andere trainer haalt, weet je ook niet zeker of hij het beter gaat doen.”
Van Eersel zelf twijfelt stevig. Volgens hem is het risico aanwezig dat Feyenoord volgend seizoen opnieuw in dezelfde problemen belandt. De tweede plaats verbloemt volgens hem namelijk niet dat er dit jaar veel misging.
“Ik denk dat de kans best groot is dat je opnieuw in een situatie als dit seizoen terechtkomt. Ik heb er mijn twijfels bij of hij daadwerkelijk heeft geleerd van de dingen die mis zijn gegaan. Ook in de periode met Advocaat heeft Feyenoord nog steeds veel punten gemorst. Er is nog nooit een nummer twee geweest met zo weinig punten, dus je bent echt door het oog van de naald gekropen. Als ik Van Persie hoor praten, ben ik er ook niet zeker van dat hij zelfkritisch is en lering heeft getrokken uit zijn fouten.”