Feyenoord kan zondag in De Kuip een grote stap zetten richting de tweede plaats en daarmee Champions League-voetbal. Met nog twee punten nodig om die positie definitief veilig te stellen, wacht een thuisduel met AZ. Robin van Persie rekent echter allerminst op een tegenstander die het seizoen rustig uitspeelt.

De trainer maakte duidelijk dat hij geen moment denkt dat AZ, ondanks het al veiliggestelde Europese ticket via de bekerwinst, met minder inzet zal aantreden. “Ik geloof echt niet dat er een speler zal zijn die minder zijn best doet”, zei Van Persie. “Dat kan niet als sportman.” Daarmee verwacht hij een volledig gemotiveerd AZ in Rotterdam.

Voor Feyenoord ligt er bovendien nog een extra prikkel. De ploeg wist dit seizoen nog geen wedstrijd te winnen van een club uit de traditionele top van de Eredivisie. “Dat zou zeker lekker zijn”, aldus Van Persie over de kans om daar zondag verandering in te brengen.

De oefenmeester keek daarbij ook terug op het eerdere duel in Alkmaar, waar Feyenoord in de slotfase alsnog punten verspeelde. “Dat was erg zuur”, stelde hij. “Dat is wel een wedstrijd geweest waarin we de punten hadden kunnen en moeten pakken.”