Robin van Persie ligt de afgelopen weken onder een vergrootglas. De trainer van Feyenoord kende een sterke seizoensstart, maar ziet zijn ploeg sportief inmiddels in een lastige periode belanden. Kritiek richt zich onder meer op zijn omgang met spelers, waarbij de situatie rondom Jaden Slory vaak wordt aangehaald.

Slory veroorzaakte in de uitwedstrijd tegen AZ een strafschop, wat Feyenoord kostbare punten opleverde. Daarna verdween de buitenspeler uit beeld. Volgens Van Persie is er echter geen sprake van een persoonlijke maatregel. ”Hij is ook tweeënhalve maand geblesseerd geweest. Ik denk dat het voor hem op dat moment goed was even in de luwte te blijven.”

De trainer benadrukt dat Slory’s situatie losstaat van één moment. ”Slory viel in tegen AZ en had daar een stevig leermoment”, vervolgt Van Persie in gesprek met Voetbal International. ”Hij was niet de enige. We hebben zijn contract niet voor niets verlengd, we geloven in hem. De laatste paar wedstrijden voor de winter is hij er gewoon weer bij geweest. Van een afrekening is geen sprake, zo’n trainer wil ik niet zijn.”

Daarnaast krijgt Van Persie het verwijt dat hij zijn eigen fouten niet zou erkennen. Dat beeld herkent hij niet. ”Natuurlijk evalueer ik ook op dit vlak. Hoe presenteer ik mezelf in de media in relatie tot de spelers, de staf, de speelwijze? Sommige dingen kan ik niet zeggen, dat hoef je niet te snappen of te begrijpen. Wanneer jullie als media wat roepen vanuit jullie rol, is dat anders. Je kijkt en geeft je mening, maar jij hebt niet te maken met een spelersgroep. Ik wel.”

Ook het hoge aantal blessures leidt tot onvrede onder supporters. Van Persie stelt dat eerdere uitspraken hierover uit hun context zijn gehaald en benadrukt dat hij geen schuld heeft willen neerleggen bij voormalig trainer Brian Priske. ”Ik ken de koppen boven de stukken inderdaad nog. We hebben teruggekeken en dan kom je tot min of meer dezelfde conclusie: een domino-effect waarbij niet echt één iemand schuldig is. Idealiter hadden we Gijs en Jordan bijvoorbeeld nog wat langer opgetraind. Toen dat niet lukte, zag je dat steeds meer spelers geblesseerd raakten. En soms is het ook moeilijk te achterhalen. Malcolm Jeng speelde voor het eerst in de basis en scheurt zijn achillespees.”

De Feyenoord-trainer blijft vertrouwen houden in de medische en performanceafdeling. ”Ik vind onze performance-afdeling nog steeds de beste. Je moet kijken naar de blessures afzonderlijk en dan is bijna ieder geval op zichzelf staand en verklaarbaar. Voorbeeld: Tsuyoshi Watanabe speelde voor het eerst met Japan twee interlands kort achter elkaar, hij vliegt terug en raakt bij ons licht geblesseerd. Dat had als gevolg dat Jordan Bos en Gijs Smal moesten spelen, terwijl die elkaar steeds mooi afwisselden en zo echt wedstrijdfit konden worden. Nou, Bos raakt geblesseerd en voor je het weet krijg je een soort domino-effect waarbij spelers net effe wat meer moeten spelen dan dat ze aankunnen op dat moment, met als gevolg dat er steeds meer geblesseerd raakten.”