De omgeving van De Kuip staat voor een ingrijpende metamorfose. In de Rotterdamse politiek is positief gereageerd op de plannen voor de Stadiondriehoek, waar de komende jaren ruimte moet ontstaan voor duizenden woningen, horeca, leisure en een nieuw stadscentrum rond het stadion van Feyenoord.

Volgens het gebiedsambitiedocument moet het gebied veranderen van een zone met parkeerterreinen en bedrijfshallen in een levendig stadsdeel dat het hele jaar door gebruikt wordt. De gemeente mikt op ongeveer 2.500 tot 3.000 woningen, gecombineerd met winkels, ontspanning en voorzieningen. Ook het leisureaanbod van De Veranda zou op termijn verhuizen richting De Kuip.

In de gemeenteraad klonken woensdag enthousiaste reacties. VVD-raadslid Erik Verweij sprak zelfs van een project waar hij reikhalzend naar uitkijkt. “Ik ben laaiend enthousiast” en “Ik kan niet wachten”, zei hij daarover. Ook de bereikbaarheid moet flink verbeteren, met onder meer een nieuw station naast het stadion en een nieuwe tramlijn.

De plannen lijken tegelijk een definitieve streep te zetten door eventuele nieuwbouw van een ander Feyenoord-stadion. De Kuip blijft het uitgangspunt, waarbij in de plannen wel ruimte wordt gehouden voor aanpassing of uitbreiding van het huidige stadion.