Wim Kieft is in zijn zaterdagse column kritisch op de ontwikkelingen rond Curaçao en de rol van Dick Advocaat daarin. Volgens de oud-international gaat Advocaat alsnog mee naar het WK, vermoedelijk onder invloed van de spelersgroep en sponsoren.
De situatie had gevolgen voor Fred Rutten, die daarop besloot zijn functie als bondscoach neer te leggen. Kieft kan zich in die keuze vinden. “Sterk van Rutten om de eer aan zichzelf te houden,” schrijft hij. Ook Kees Jansma krijgt waardering van de voormalig spits, omdat de perschef eveneens opstapte.
Over Advocaat is Kieft minder mild. Volgens hem is de trainer opvallend buiten schot gebleven, terwijl hij juist steun had kunnen uitspreken richting Rutten. “Er zijn weinig kritische noten gekraakt richting Advocaat. Hij komt er genadig vanaf,” aldus Kieft.
Daarnaast kijkt de columnist vooruit naar het WK. Door blessureproblemen moet Ronald Koeman volgens hem meerdere knopen doorhakken. Denzel Dumfries hoort daarbij in elk geval in de ploeg. Als Memphis Depay niet fit genoeg is voor het duel met Japan op 14 juni, ziet Kieft Donyell Malen als eerste optie voor de spitspositie.