Givairo Read rekent er nog niet op dat hij dit weekend in de basis start bij Feyenoord. De verdediger is na ruim drieënhalve maand terug, maar wordt vooralsnog voorzichtig gebracht. Tegen Fortuna Sittard kreeg hij, net als eerder tegen FC Groningen, een invalbeurt van ongeveer een halfuur.

“Ik voel me goed en fit”, zei de 19-jarige Feyenoorder. Tegelijkertijd gaf hij aan dat er bewust rustig met zijn terugkeer wordt omgegaan. In de aanloop naar het duel met AZ wordt bekeken hoeveel minuten voor hem verantwoord zijn.

Een basisplaats lijkt daarom voorlopig nog niet aan de orde. Read wil voorkomen dat hij opnieuw te snel te veel vraagt van zijn lichaam. Bij een eerdere rentree, tegen SC Heerenveen, speelde hij direct de hele wedstrijd en liep hij daarna opnieuw een blessure op.

“Ik ben niet van plan om risico’s te nemen, wij allemaal niet”, aldus Read.